Kouluissa ahertaa arjen pelastajia, joiden merkitys uhkaa usein unohtua. Koulunkäynninohjaajat työskentelevät oppilaiden tukena ja opettajien rinnalla tärkeinä ammattilaisina.
”Koulunkäynninohjaajat ovat merkittävässä roolissa koulujen moniammatillisessa yhteistyössä. Valitettavasti heidän merkityksensä koulujärjestelmässä usein julkisessa keskustelussa unohtuu”, Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima toteaa.
Perjantaina 26.9.2025 vietetään valtakunnallista koulunkäynninohjaajien päivää. Jyty on koulunkäynninohjaajien liitto ja ajaa koulunkäynninohjaajille parempia työehtoja ja lisää arvostusta.
”Ohjaajien ammattiin liittyy valitettavasti edelleen paljon epäkohtia, kuten palkkataso, osa-aikaisuus ja kesäkeskeytykset. Me Jytyssä teemme työtä näiden asioiden parantamiseksi, jotta ohjaajilla olisi tärkeässä työssään hyvä olla”, Voima kertoo.
Jyty on neuvottelijana kunta-alan yleisessä virka- ja työehtosopimuksessa KVTES:ssa, joka määrittelee myös koulunkäynninohjaajien työehdot.
Lisäksi Jytyllä on aktiivista toimintaa kasvatuksen ja koulutuksen alalla sekä oma ammattialaverkosto, joka kehittää jäsenten ammatillista osaamista, tekee alan edunvalvontaa sekä vahvistaa ammattialan tunnettuutta työmarkkinoilla.
Tunteiden tulkki ja itsetunnon kohottaja
Jytyläinen koulunkäynninohjaaja Marika Keränen Oulun Yli-Iistä kiteyttää ammattinsa merkityksen oppilaan tukena olemiseen.
”Autan oppilaita oppimaan ja löytämään heille juuri oikeat tavat oppia. Kuuntelen, olen läsnä, olen tunteiden tulkki ja autan kaverisuhteissa”, 15 vuotta peruskoulun koulunkäynninohjauksessa työskennellyt Keränen kuvailee.
Tärkeä asia on myös oppilaiden itsetunnon kohottaminen.
”Kerron lapsille, että he ovat arvokkaita juuri sellaisina kuin he ovat: sinä riität! Teen tätä työtä sydämellä ja haluan, että myös oppilaat tuntevat sen.”
Jytyn kasvatuksen ja koulutuksen ammattialaverkostossa asiantuntijajäsenenä toimiva Keränen toivoo, että koulunkäynninohjaajien rooli kouluissa tulisi nykyistä tunnetummaksi.
”Koulun henkilökunnasta puhuttaessa meidän ammattikuntamme unohdetaan usein mainita. Onneksi oppimisen tuen uudistuksessa mainitaan nyt ensimmäistä kertaa koulunkäynninohjaajat tuen muotona, lakiin kirjattuna”, Keränen kertoo.
Työmyyrät saavat mutrusuutkin hymyilemään
Jytyläinen Maarit Lintunen Mikkelistä työskentelee koulunkäynninohjaajana erityisopetuksen konsultoivassa tiimissä. Hänelle on tärkeää tuntea olevansa merkityksellinen osa koulun työyhteisöä ja tulla tasavertaisesti kuulluksi.
”Meidän roolimme ohjaajina on olla tsemppaamassa ja kuuntelemassa oppilasta vaikeissakin asioissa sekä olla se aikuinen, jonka vierelle on helppo tulla. Samalla olemme kuitenkin kovin näkymättömiä kouluarjen työmyyriä ja ansaitsisimme enemmän arvostusta”, Jytyn ammattialaverkostossa asiantuntijajäsenenä toimiva Lintunen kuvailee.
Hän kertoo, että oppimisen ilon näkeminen on työssä valtavan palkitsevaa.
”On upeaa, kun aamun mutrusuuoppilas kääntyy leveään hymyyn ja haliin. Välillä kymmenienkin vuosien takaiset oppilaat moikkaavat ja jäävät kertomaan kuulumisia. Tunnen todellakin tekeväni tärkeää työtä.”