På svenska
06.05.2021

Hägrar social- och hälsovårdsmodellen äntligen?

Text: Kari Hietamäki Bilder: Jyty

Social- och hälsovårdsreformen som från år 2005 har sysselsatt riksdagen och tjänstemannaberedningen håller igen på att uppnå en för tidtabellens del viktig milstolpe. Regeringens 1600-sidors sote-förslag har varit i utskottens behandling under början av året och antagandet är att betänkandet skulle bli klart i maj. Om så sker är det önskvärt att riksdagen skulle få paketet för godkännande veckan efter midsommar.

Om tidtabellen håller träder lagpaketet i kraft stegvis. Den första delen redan i början av juli 2021. Regionvalen för välfärdsområdena skulle arrangeras i början av år 2022.

Nästa steg skulle vara 1.1.2023, då 21 välfärdsområden och i Nyland Helsingfors stad, som en skild lösning bl a på grund av den stora befolkningsgrunden, i sin helhet skulle ta ansvaret för de offentliga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet. Personalen i kommunernas, samkommunernas och räddningsväsendets tjänst skulle överföras i deras tjänst enligt principen för en s k affärsöverlåtelse.

Stora frågor som måste lösas ur personalens synvinkel före affärsöverlåtelsen är bl a arbetstagarnas och arbetsgivarens samarbete i olika förändringsskeden, personalresursernas ledarskap, lokalt avtalande, utveckling av anställningssystemet och harmonisering av lönerna.

Om sote-lagstiftningspaketet genomförs förändras också kommunbranschens avtalsstruktur. De som hör till bilaga 3 och 4 i det kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet (AKTA) övergår till sote-kollektivavtalet, precis som bl a avdelningssekreterare och hälsovårdens sekreterare (nu i bilaga 1). Läs mer här.

Om sote-lagstiftningspaketet genomförs förändras också kommunbranschens avtalsstruktur.

Utöver de ovan nämnda skulle också den personal som arbetar i kommunernas och samkommunernas sote-stödtjänstuppgifter överföras till välfärdsområdena, i de fall där minst hälften av arbetsuppgifterna är stöduppgifter i kommunens social- och hälsovård.

Som stödtjänst anses också alla uppgifter som stöder sote- eller räddningsväsendets funktioner, såsom centraliserad mathantering, städning, ekonomi- och personaladministrationens tjänster, ICT-tjänster samt medicinska laboratorier och bildbehandlingstjänster.

Det kan visserligen ännu uppstå problem för sote-avtalet, dvs välfärdsområdenas tjänste- och arbetskollektivavtal. Förhandlingarna för exempelvis kommunernas bolag och tekniska avtal är till stor del bara halvvägs ännu.

Just nu ligger arrangemangsansvaret för social- och hälsovården på knappt 200 kommuner eller samkommuner, anordnandet av räddningsväsendet på 22 räddningsverk.

Det är viktigt att hålla i minne att sote-reformens tyngdpunkt framför allt ligger i utvecklingen av offentliga tjänster som finansieras med skattepengar. Dylika är exempelvis socialvårdens och den öppna hälsovårdens tjänster, sjukhustjänster, mentalvårds- och missbrukarvårdstjänster, barnskyddet, åldringars boendetjänster och hemvården.

För att sote-reformen ska lyckas är det viktigt att se till att samkommunernas och välfärdsområdenas personal och arbetsgivare stöds i förändringssituationen och när förändringen drivs igenom i praktiken exempelvis genom att dela god praxis, genom bra kommunikation, forskning och nätverk. Speciellt viktigt är också att anställningslagstiftningens tillämpningsområde för det kommunala arbets- och tjänsteförhållandet utvidgas till att gälla välfärdsområdenas personal.


Kari Hietamäki
Chefredaktör

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.

Yksityisyyden yleiskatsaus
Jyty-lehti.fi

Evästeiden avulla voimme palvella sinua paremmin. Keräämme tietoa verkkosivuston käytöstä. Voit hallinnoida evästeasetuksiasi alta.

Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla Google Analytics -evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä ja mitata sivuston suorituskykyä.