På svenska
13.09.2023

Jyty-medlem yrke:

Att värna om läskunnigheten

Efter en lagförändring har man kunnat bli anställd på ett bibliotek också utan studier för biblioteksbranschen. För Heli Leppäniemi, som arbetar som servicekoordinator, är det viktigaste i arbetet att främja läsande och producera tjänster som är öppna för alla.

Text: Anna Kurkela-Vilén Bilder: Jussi Vierimaa
Heli Leppäniemi ansvarar för den för alla öppna verksamheten i utställningsutrymmet vid Björneborgs stadsbibliotek.

Kalendern på datorn öppen, fram med uppgiftslistan i häftet, godmorgon till arbetskamraterna. När Heli Leppäniemi, som först har orienterat sig för arbetsdagen, kommer till sin arbetspunkt går hon först på kaffe tillsammans med sina arbetskamrater. 

”Vi har en aktiv samtalskultur och skrattar mycket, det ger energi”, berömmer Leppäniemi sina kolleger och arbetsplatsens kultur.  

Leppäniemi, som arbetat som servicekoordinator i Björneborgs stadsbibliotek i drygt ett och ett halvt år, är den första biblioteksarbetstagare på sin arbetsplats som kommit från utanför biblioteksbranschen. I den nya bibliotekslagen krävs inte längre studier för biblioteksbranschen av alla biblioteksarbetstagare. Så Leppäniemi, som just avlagt en magistersexamen i digital kultur, visste genast när hon såg arbetsplatsannonsen att det var fråga om hennes plats. Arbetet har känts som eget. 

Arbetsbeskrivningen för en servicekoordinator är mångsidig. På Leppäniemis ansvar vilar speciellt bibliotekets händelser, kommunikation och utställningar. Eftersom Leppäniemi har tidigare erfarenhet av koordinering av projekt har hon också fått projektsökningar, ledningsgrupps- och ekonomiuppgifter för projekt samt rapportering. 

 

Tiotals händelser per månad 

När Leppäniemi började i sin uppgift överraskades hon av mängden händelser. 

”I biblioteket har vi tiotals händelser per månad, så marknadsföringen av dem är dagligt arbete. Det blir mycket händelsekommunikation.” 

Koordinering av kommunikation och händelser tar upp största delen av Leppäniemis arbetstid. I arrangerandet av händelserna har hon hjälp av ett arbetspar och en händelseproduktionsgrupp på över 20 personer, i vilken finns representation från alla områdets närbibliotek och huvudbiblioteket. Dessutom utför hon intressentgruppsarbete med bland andra stadens interna kulturarbetsgrupp, Satabiblioteken och lokala organisationer. 

Dagarna innehåller utöver arrangemang av händelser och utställningar uppgörande av arrangörsskiften och planering av innehåll, i möten med det egna teamet och samarbetspartners samt skrivande. Arbetet innebär också förmedlande av information och intern kommunikation, bokning av utställningsutrymme och svarande på meddelanden. Hemma på nattbordet väntar i sin tur bibliotekariens ”yrkessjukdom”, en hel hög av böcker.  

”På biblioteket kan man brett dra nytta av sitt kunnande, vilket emellanåt också kan vara en börda om arbetsbeskrivningen blir enorm. Hanteringen av det egna arbetet, uppgiftsbeskrivningens mångsidighet och omfattningen av olika samarbetskretsar kan vara utmanande. Men huvudsakligen är det en rikedom att man får dra nytta av allt sitt kunnande.” 

 

Hänger biblioteksbranschen med i utvecklingen  

Gällande biblioteksbranschens utveckling gör speciellt bibliotekens utrymmen och hur biblioteksbranschen hänger med i samhällets digitaliseringsutveckling och i förändringen av läskulturen Heli Leppäniemi betänksam: Vilken är det tryckta materialets roll i framtiden? Hänger biblioteket med i de kommersiella aktörernas framfart och erbjuder också i fortsättningen möjlighet till läsning och bildning för alla? Hur förändras utrymmena när biblioteket inte längre är bara ett bokförråd, utan också en mötesplats och ett vardagsrum för människorna? 

”Resursande av utrymmen är viktigt, så att utrymmena är bra, fungerande och säkra. Jag hoppas att biblioteket också i fortsättningen skulle vara ett trivsamt och inbjudande ställe med låg tröskel, där man inte behöver använda pengar. Det finns inte många sådana kvar.” 

Enligt Leppäniemi har branschen en positiv atmosfär. Den skapas av kunniga kolleger och finländare som i grund och botten förhåller sig positivt till biblioteket. Också pressen är intresserad av hur det går för biblioteken.  

”I biblioteket känns det bra. Det är en sådan välfärd som inte kan mätas på ett konkret sätt. Biblioteksbranschen har också ett starkt kollegialt stöd och man hjälper varandra utan att konkurrera”, säger Leppäniemi. 

”Det känns som om alla har klart för sig att vi utför ett betydelsefullt arbete: att inspirera till läsning och värna om läskunnigheten. I mitt eget arbete erbjuder jag genom händelser upplevelser och gör läsningen levande. Och även om arbetet med främjandet av demokratin inte är lätt är det väldigt viktigt att komma ihåg att också det är bibliotekets uppgift.” 

Vem? 

Namn:

Heli Leppäniemi 

Yrke:

Servicekoordinator i Björneborgs stadsbibliotek  

Det bästa med arbetet:

Trevliga arbetsuppgifter och trevliga kolleger. Betydelsefullt arbete. 

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.