Ammatit
26.03.2020

Jämystä aikuisesta tuli opettaja

Opiskelu voi olla koukuttava juttu. Se voi avata ovia, mutta toisaalta se voi myös auttaa jäämään hyvään työpaikkaan. Tämän tietää jytyläinen opettaja Tommi Närhi.

Teksti: jaana matikainen Kuvat: paula myöhänen
Opettaja Tommi Närhi kertoo, että Suomen Nuoriso-opistossa Paukkulassa on vahva kokeilukulttuuri ja yhteisöllinen oppimistapa.

Paukkulassa Suomen Nuoriso-opistossa työskentelevä opettaja Tommi Närhi, 43, on opiskellut koko työuransa ajan jotakin. Aikuisena opiskelu on hänen mukaansa antoisaa aivoille, ja se antaa sisältöä työhön. Raskaus tulee ajankäytön haasteista.

– Opiskelu vaatii kalenterointia ja ymmärrystä etenkin perheeltä. Työpaikka puolestaan antaa konkretian. On ihan mahtava juttu, kun pystyy viemään asioita heti käytäntöön.

Paukkulaan Närhi tuli töihin vuonna 2007. Hän aloitti asuntolassa ohjaajana. Tehtäviin kuului muun muassa järjestää ilta- ja vapaa-ajantoimintoja asuntolassa asuville nuorille.

– Minulla ei ollut sen kummenpaa tietämystä alasta, mutta arvelin, että kun on ”jämy aikuinen” se riittää, kertoo Närhi.

Pikku hiljaa hän kiinnostui nuorisoalasta ja sai vuonna 2011 valmiiksi työn ohessa tekemänsä yhteisöpedagogin tutkinnon Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Kun Paukkulassa alkoi yt-neuvottelut, tarjoutui Närhelle tilaisuus siirtyä luontopuolelle suunnittelu- ja opetustehtäviin.

– Työsopimusta allekirjoittaessa sitouduin hankkimaan opettajan ammatillisen pätevyyden eli opiskelut jatkuivat.

Viimeisen seitsemän vuoden ajan hän on opettanut Paukkulassa muun muassa tietotekniikkaa, luonto- ja elämystoimintamenetelmiä sekä ympäristöön liittyviä aiheita.

– Ne kaikki ovat itselle läheisiä aiheita, sillä luonnossa liikkuminen, metsästys ja kalastus ovat kulkeneet elämässäni pienestä pitäen.

Ensimmäiseltä ammatiltaan Närhi on metsätalousinsinööri. Tänä vuonna hän teki vielä kaksi ja puoli vuotta kestäneen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon metsätalouden puolelta.

– Jos jotain vielä opiskelen, niin varmaan eräoppaaksi. Muutenkin lajikohtaiset opinnot kiinnostavat minua, tuumii Närhi.

Suomen Nuoriso-opiston opettaja Tommi Närhi (keskellä) on opiskellut koko työuransa ajan jotakin.

Kokemalla ja kokeilemalla

Paukkulassa opiskelee satakunta opiskelijaa vuosittain. Heistä suurin osa asuu asuntolassa.

– Se tuo oman viehätyksensä tähän. Yksi meidän vahvuus on pienuus, sillä oman porukan oppii tuntemaan läheisemmin kuin isoissa oppilaitoksissa.

Opiskelijoista tulee aikanaan nuoriso- ja yhteisöohjaajia tai lastenohjaajia. Heidän ikäskaalansa on laaja. Nuorimmat ovat 15-vuotiaita ja vanhimmat yli viisikymppisiä, sillä osa opiskelijoista tulee yhteishaun ja osa jatkuvan haun kautta. Tämä on Närhin mielestä sopivan kirjava joukko, sillä siinä kohtaavat nuoruuden innostus ja elämän jo mukanaan tuomat kokemukset.

– Meillä on vahva kokeilukulttuuri, ja käytössä on yhteisöllinen oppimistapa. Täällä opitaan tekemällä ja kokemuksia jakamalla.

Paras palkinto hänen mukaansa on se hetki, kun opiskelijat valmistuvat ja saavat paperit kouraan.

– Tiedän, että heidät voi lähettää hyvillä mielin työelämään. Ja joka vuosi alkaa uusi kolmen vuoden projekti uusien ihmisten kanssa.

Opettaja on mahdollistaja

Myös nykyajan hektisyys näkyy Närhin työssä. Esimerkiksi tutkinnonperusteet ovat muuttuneet ainakin pari kertaa hänen opettajauransa aikana. Koko ajan pitää olla ajan hermolla ja muokata opetusten sisältöjä.

– Tärkeää olisi osallistaa nuoret mukaan suunnitteluun, sillä nuoret ovat edelläkävijöitä ja nuoriso kehittää tätä yhteiskuntaa, muistuttaa Närhi.

Esimerkiksi tietotekniikan opetuksessa hän käyttää pelimaailmasta tuttuja välineitä.

– Jos esimerkiksi tietotekniikkapuolella jumahdutaan vanhoihin kaavoihin, teemme karhunpalveluksen yhteiskunnalle. Ihannetilanne on se, että opetamme taitoja. Ne voivat liittyä niin kiipeilyyn kuin tiedonhankintaan.

Opettajana hän kokee olevansa ohjaaja ja kasvattaja, tietynlainen mahdollistaja. Kovin vahvasti ei voi omaa ajatusmaailmaansa tuoda esiin. Närhi toivoo, että kykenee aina säilyttämään avoimen otteen omaan tekemiseensä.

– Jämähtäminen on vaarallista etenkin nuorisotyössä, mutta myös muuten, Tommi Närhi sanoo.

Työhyvinvointi ei ole rakettitiedettä

Luottamusmies Soili Lindström ja opettaja Tommi Närhi ovat mukana kehittämässä opiston työhyvinvointia.

Paukkulassa on kuusi opettajaa. Lisäksi henkilökuntaa on kiinteistötekniikassa, puhtaanapidossa, keittiössä ja hallinnossa. Kaikkiaan työntekijöitä on parisenkymmentä. Naisvaltainen työyhteisö on hyvin perhemäinen. Moni on ollut talossa pitkään.

Viimeksi puolitoista vuotta sitten tehdyssä työhyvinvointikyselyssä ilmeni muun muassa, että opettajien jaksaminen on vaakalaudalla. Keittiön puolella havaittiin, että työ on fyysisesti kuormittavaa. Kritiikkiä saivat osakseen esimiestyö ja toimimaton tietotekniikka.

Tulokset otettiin esiin hallituksessa ja syntyi toimikunta, joka alkoi kokoontua kerran kuukaudessa. Toimikuntaan kuuluvat jytyläinen luottamusmies Soili Lindström, jytyläinen työsuojeluvaltuutettu Tommi Närhi ja opiston rehtori Jukka Tammisuo. Palavereissa tuotiin esiin työntekijöiden vinkkejä ja toiveita, ja niitä ruvettiin viemään myös käytäntöön. Yksi konkreettinen esimerkki on työnantajan tarjoama fysioterapia, joka saatiin jälleen vuosien jälkeen takaisin työsuhde-eduksi.

– Lisäksi meillä on käytössä kaksi tuntia viikossa liikuntaan. Ne merkitään työvuorolistaan, jolloin jokainen taatusti saa sen. Lisäksi e-passilla on käytössä 250 euroa, kiittelee Lindström.

Henkisellä puolella on myös omat haasteensa. Näitä kipukohtia on avattu keskustelemalla, ja siihen on saatu ulkopuolista apua. Lindströmin mukaan vaikuttaa siltä, että jokaisella on halu vaikuttaa omaan ja muiden työhyvinvointiin.

– Kun tekee työtä, josta tykkää, se auttaa jaksamaan. Itse toin kehityskeskustelussa esiin, että haluan uusia hommia. Tällä hetkellä teen kokin töitä, toimin leirikeskuksemme emäntänä ja olen leirikoulujen yhteyshenkilönä, Lindström kertoo.

Lindströmin mielestä Paukkulassa on hienoa se, että talon sisällä pystyy kehittymään. Hän itse opiskeli restonomiksi työn ohessa. Lisäksi työntekijät voivat osallistua monille talon tarjoamille vapaan sivistystyön kursseille joko veloituksetta tai puoleen hintaan, mutta työaikaa kurssit eivät ole.

– On sitäkin mietitty, että eikö kiky-tunteja voisi kerätä ja hyödyntää vaikka tällaisella kurssilla, sanoo Lindström.

Paukkulan ylläpitäjänä toimii Suomen Nuoriso-opiston kannatusyhdistys, johon edustajat valitsee Suomen Nuorisoseurat ry. Opiston toiminnasta ja taloudesta vastaa kannatusyhdistyksen nimeämä hallitus yhdessä opiston rehtorin kanssa.

– Hallituksessa on jäseniä eri puolilta maata, joten se on aika kaukana arjesta. Luottamusmiehenä koen, että minulla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja olla paukkulalaisten äänenä, sanoo Lindström.

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.