Ammatit
17.12.2020

Uusi potilasohjelma ei osastonsihteerikonkarin elämää järkytä

Apotti tuli Naistenklinikalle

Helsingin yliopistollisen keskussairaalan (HYKS) naistentauteja ja synnytyksiä hoitava sairaala Naistenklinikka aloitti Apotin käytön helmikuussa, juuri ennen koronaviruksen aiheuttamaa pandemiaa. Yksi Apotin uusista käyttäjistä on jytyläinen osastonsihteeri Päivi Junttila.

Teksti: Jaakko Takalainen Kuvat: Pekka Sipola
Päivi Junttila aloitti Naistenklinikalla 1982 nimikkeellä osastonavustaja. Vuosikymmenten kokemuksella hän uskoo alkuhämmennyksen jälkeen Apotin käytön alkavan sujua.

Onhan Apotti paljon sujuvampi kuin ne monet muut ohjelmat, joita olen käyttänyt vuosikymmenten aikana, toteaa Päivi Junttila, joka on työskennellyt Naistenklinikalla 1980-luvun alkupuolelta lähtien.

Merkonomin koulutuksen saanut Junttila muistelee 1980-luvun alun ensimmäisen ”tietokoneohjelman” olleen nimeltään Musti, jolla pystyi poimimaan asiakkaan kotikunnan. Seuraava ohjelma totteli nimeä Nalle. Tietotekniikan yleistyttyä 1990-luvun jälkeen tuli aina uusia ohjelmia, riesaksi asti.

Miranda, Uranus, Oberon, Obstetrix – Junttila muistelee opeteltuja, käytettyjä ja hylättyjä ohjelmia, hienommin tietojärjestelmiä. Uljaat nimet tulivat antiikin jumalista, latinasta tai planeetta Uranuksen kuista, joissain viitattiin jopa Shakespeareen.

 

Tieto yhdessä paikassa

Pyydettäessä Päivi Junttila osaa nimetä kolme myönteistä asiaa vajaan vuoden käyttämästään Apotista.

– Kaikki tiedot, asiat ja ihmiset ovat nyt samassa paikassa, enää ei tarvitse pitää monta ohjelmaa yhtä aikaa avoinna. Toisena hyvänä on visuaalisuus ja räätälöitävyys. Käyttäjä voi valita vaikka omat värinsä aloitusnäyttöön, luettelee Junttila.

– Myös oikoteiden tekeminen omat suosikit -toiminnolla sujuvoittaa työntekoa. Usein tarvittavia sivuja tukiportaalissa voi tallentaa vastaista käyttöä varten.

Kaikki tiedot, asiat ja ihmiset ovat nyt samassa paikassa, enää ei tarvitse pitää monta ohjelmaa yhtä aikaa avoinna.

 

Jokaisella on oma näkymä

Entä ne huonot Apotin puolet?

Päivi Junttila mainitsee, että joitain ohjelmia kuten Uranusta käyttivät sihteerit, ja kätilöt käyttivät samaan aikaan Obstetrixia. Mutta yleensä eri käyttäjille oli samankaltainen käyttöliittymä ohjelmaan.

– Pystyimme antamaan neuvoja ja vertaistukea ohjelman käytössä, Junttila sanoo.

Potilastietojärjestelmä Apotissa taas eri käyttäjäryhmillä – osastonsihteerit, sairaanhoitajat ja lääkärit – on ohjelmaan oma erinäköinen käyttöliittymänsä. Lääkäreillä on laajin ja monimutkaisin näkymä, osastonsihteereillä hyvin rajattu.

– Aikaisemmin sihteeri saattoi lääkärin sanelusta poimia esimerkiksi diagnoosin ja täydentää tietoja lääkärin puolesta epävirallisesti. Se sujuvoitti kirjaamistyötä. Nyt kaikki tällainen sujuvammin teko on estetty, sanoo Junttila.

Hänen mielestään ”kaikki yhdessä paikassa” on myös haitta. Tietoa on isosta kasasta vaikeampi löytää. Koulutuskaan ei saa kehuja: eri työpisteiden mukaan annettava koulutus on sirpaleista niille, jotka työskentelevät useammassa pisteessä.

– Aika lyhyeksi jää koulutus kokonaisuudessaan. Vähän sellainen maku oli, että ”ottakaa itse selvää”. Ja kouluttajat sanoivat, että moni asia ja työtapa ehtii muuttua ennen kuin järjestelmää todella käytetään, Junttila toteaa.

Hänen mukaansa kokeneista tekijöistä ”ei oikein kukaan tykkää Apotista”, mutta uskoo nuoren polven oppivan käyttämään Apottia, koska sillä ei ole rasitteenaan aikaisempien ohjelmien painolastia. Osastonsihteerien työmäärää Apotti kyllä varmasti vähentää.

Apotti happotestattu Vantaalla, paluuta ei enää ole

Koronasta huolimatta aikataulu piti pääosin, Apotin toimitusjohtaja Hannu Välimäki toteaa.

Asiakas- ja potilastieto- sekä toiminnanohjausjärjestelmä Apotin on tarkoitus määrämuotoistaa kaikki työt. Perehdyttämiskoulutus on kullekin ammattiryhmälle omansa, kuten myös Apotin käyttöliittymän ulkoasu.

Apotin otti käyttöön marraskuun alussa 10 000 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin työntekijää Meilahden sairaala-alueella ja Helsingin suurissa sairaaloissa. Käyttöönotto sujui ilman suuria ongelmia.

 

Ei ainakaan epäonnistuminen

Kun Apotti aloitti neljä vuotta sitten, monet julkiset tietohankkeet (Posti, VR) epäonnistuvat. Tuolloin toimitusjohtaja Hannu Välimäki vakuutti Apotin onnistuvan.

Nyt kun Apotilla on viisi käyttöönottoa ja lähes 30 000 käyttäjää takana, hän on edelleen samaa mieltä. Apotti otettiin ensimmäisenä käyttöön Peijaksen sairaalassa vuoden 2018 marraskuussa Vantaalla. Helmikuussa 2020 se otettiin käyttöön HUSin psykiatrisissa sairaaloissa, Naistenklinikalla, Hyvinkäällä, Lohjalla, Porvoossa, Jorvissa ja Raaseporissa.

– Ei tämä ainakaan epäonnistuminen ole. Koronasta huolimatta aikataulu piti pääosin, Välimäki toteaa.

Hänen mukaansa hankkeen kustannukset – 575 miljoonaa euroa kymmenessä vuodessa – ovat pitäneet. Koska kuntia ja käyttäjiä on tullut mukaan alkuperäistä enemmän, on ohjelmantoimittaja Epicille maksettujen lisenssien sekä koulutuksen määrä kasvattanut vertailukelpoisia kustannuksia 640 miljoonaan euroon.

 

Ensi keväänä Helsinki

Kun Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden 17 000 työntekijää ottaa Apotin käyttöön keväällä 2021, käyttäjien määrä kohoaan nykyisestä 30 000:sta noin 50 000:een.

Aluksi Vantaalla Peijaksen sairaalassa saatu palaute lääkäreiltä ja hoitajilta oli Välimäen mukaan ”jäätävä”. Jotkut lääkärit haluaisivat peruuttaa vanhaan järjestelmään.

– Järjestelmä on happotestattu Vantaalla HUSin sairaalassa Peijaksessa, Vantaan hammashoidossa, kotihoidossa sekä kaupungin sosiaalitoimessa, ja se toimii. Paluuta vanhoihin järjestelmiin ja toimintatapoihin ei ole, Välimäki sanoo.

– Joudumme jonkin verran tekemään kompromisseja eri toimijoiden välillä. Myös Kelan hallitsema Reseptikeskus toimii annosten kirjaamisen suhteen eri logiikalla kuin Apotti. Parin vuoden sisään meillä pitäisi olla samat käyttötavat.

Välimäki tähdentää, että lääkitysturvallisuus on tutkitusti parantunut Peijaksessa Apotin käytön myötä. Myös lääkäreiden puheentunnistuksesta on saatu HUSissa hyviä kokemuksia.

– Apotissa ei pyritä optimoimaan yksittäistä työtä, vaan saada kokonaisuus toimimaan. Se on enemmänkin toiminnanohjausjärjestelmä, joka määrämuotoistaa kaikki työt.

 

Koulutus työroolin mukaan

Hannu Välimäki vertaa Apotin koulutusta taulukkolaskentaohjelma Exceliin: vaihtoehtoja on äärettömän monta.

– Aluksi koulutimme ihmisiä liikaa, ja koulutuksen ja Apotin käyttöönoton väli venyi. Nyt koulutamme lyhyemmin.

– Keskitymme kunkin työrooliin. Ortopedille opetetaan tarvittavat toimet, jotka liittyvät käsi- ja jalkakirurgiaan, kätilöille synnyttämiseen ja niin edelleen, Hannu Välimäki kuvailee.

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.