På svenska
04.11.2021

Läkarna har delvis blivit sekreterare

Text: Kari Hietamäki Bilder: Jyty

Arbetslivet har blivit besynnerligt. Vårdpersonalen och till och med dyrt avlönade läkare gör nuförtiden det som sekreterarna brukade göra. Sekreteraryrket – eller nuförtiden assistent – är en av de yrkestitlar som det enligt den senaste yrkesbarometern verkar finnas ett överutbud på samtidigt som det är brist på bl a närvårdare och sjukskötare.

Överutbudet på sekreterare är en följd av exempelvis det att man i social- och hälsovårdssektorn som en följd av ”effektivering” av arbetet systematiskt skurit ned på de arbeten som kallas stödtjänster. Utvecklingen har synts också i Jytys medlemsprofil. Formeln har varit: när tre slutar på grund av exempelvis pension, anställer man en eller högst två i stället. I detta fall ljuger statistiken inte.

Genom vettig arbetsfördelning och genom att dra nytta av stödpersonalens, såsom avdelningssekreterarnas, alltså hälsovårdssekreterarnas, yrkeskunnande och arbetsinsats, kunde man för sote-tjänsterna få de vårdande händer som man så ofta efterlyst på den senaste tiden, vilket bl a vårdarbristen orsakat. Samtidigt kunde exempelvis läkarnas och skötarnas arbetstid sparas för deras egentliga uppgift: patienternas vårdarbete.

Avdelningssekreterarna är en intressant yrkesgrupp i sote-sektorn. De arbetar i gränsområdet mellan legitima och titelskyddade yrkesgrupper – läkare och skötare – och patienter.

Dyrbar arbetstid används alltså för arbetsuppgifter, som tidigare skötts av avdelningssekreterare som fått utbildning i branschen.

Enligt en undersökning av läkarförbundet används läkarnas arbetstid i allt större utsträckning till uppgifter med datateknik och registrering av patientuppgifter. Dyrbar arbetstid används alltså för arbetsuppgifter, som tidigare skötts av avdelningssekreterare som fått utbildning i branschen.

Det ovan nämnda stöds också av en undersökning om hälsovårdens tidsbruk. Den fäste speciell uppmärksamhet vid registrering och upprätthållande av patientuppgifter, till vilket användes mest tid i hälsovårdens informationsarbete.

Det är dagens melodi att robotisering, digitalisering samt elektroniska tjänster i allt högre grad tar sig in på arbetsplatserna. Det gör det möjligt för olika yrkesgrupper att få information i realtid, vilket i långa loppet – så tror man – är patienterna till fördel. Detta alltså under förutsättning att ict-systemen fungerar. Och att man kan använda dem. Och att man fått fortbildning för dem.

Social- och hälsovården om någon måste i dagsläget vara yrkesövergripande. På olika nivåer. Hälsovårdens kontorsarbete, som sköts väl och effektivt av en yrkesskicklig avdelningssekreterare samt insamling, behandling och fördelning av information i realtid främjar och stöder patient-, vård- och omsorgsarbetet.

Ett av de viktigaste målen för sote-reformen som träder i kraft år 2023 har varit att effektivera sote-branschens verksamhet. Med digitaliseringen har man strävat till en ökning av produktiviteten, alltså resultatet. Om ict-systemen dock inte stöder varandra eller inte ens fungerar – vilket det finns många exempel på – och arbetsfördelningen inte är på den nivå som den borde vara, är effekten den motsatta.


Kari Hietamäki
chefredaktör

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.

Yksityisyyden yleiskatsaus
Jyty-lehti.fi

Evästeiden avulla voimme palvella sinua paremmin. Keräämme tietoa verkkosivuston käytöstä. Voit hallinnoida evästeasetuksiasi alta.

Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla Google Analytics -evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä ja mitata sivuston suorituskykyä.