Ajankohtaista
06.05.2021

Korona tuonut maaseutumatkailuun iloja ja murheita

Maaseutumatkailun vuosi on ollut vuoristorataa. Vuokramökeillä on kovaa kysyntää, mutta kokoukset ja juhlat ovat tauolla.

Teksti: Miia Lahti Kuvat: Markku Pulkkinen
Lehmonkärjen Haasi-peilitalot ovat ensimmäistä vuotta käytössä. Sisältä avautuu esteetön näköala Päijänteelle. – Talot sopivat pariskunnille ja ovat olleet erittäin suosittuja, Ari Yrjölä kertoo.

Matkailuyrittäjä Ari Yrjölä harjailee Lehmonkärjen matkailukeskuksen uusien peilitalojen terassilaudoitusta puhtaaksi talven hiekoista. Asikkalalaisen yrittäjän tunnelmat kevään kynnyksellä ovat kaksijakoiset.

– Hieman harmitti, kun pääsiäisen alla päättäjät kehottivat välttämään vuokramökkeilyä. Täällä väljällä mökkialueella ihmiset voivat kuitenkin olla omissa porukoissaan, Yrjölä perustelee.

– Noudatamme tarkasti viranomaismääräyksiä. Esimerkiksi mökit siivotaan ja desinfioidaan perusteellisesti vieraiden vaihtuessa. Kun ravintolamme oli kiinni, toimitimme take away -ateriat mökkien terasseille. Vieraat olivat palveluun todella tyytyväisiä.

Lehmonkärjen aterioihin ollaan muutenkin tyytyväisiä, sillä maatilan yhteydessä toimiva matkailuyritys tarjoilee paljon lähiruokaa ja on siitä myös maakunnallisesti palkittu.

Lehmonkärjen asiakaskunta muodostuu mökkivuokraajien lisäksi juhlien järjestäjistä ja yrityksistä. Yritykset pitävät Lehmonkärjessä Asikkalassa suunnittelukokouksiaan ja tyhy-päiviään. Yritykset tuovat myös asiakkaitaan Päijänteen rannoille luontoelämysten pariin.

– Yritysmyynti on ollut viimeisen vuoden aikana todella vähäistä. Pieniä johtoryhmäporukoita on toki käynyt. Perhejuhlatkin ovat olleet pääosin tauolla. Heinäkuusta eteenpäin on paljon juhlavarauksia, mutta vasta kesällä näemme, siirtyvätkö ne eteenpäin. Ulkomaalaisia lomavieraita ei luonnollisestikaan ole käynyt.

Heinäkuusta eteenpäin on paljon juhlavarauksia, mutta vasta kesällä näemme, siirtyvätkö ne eteenpäin.

Vaikka yrityksen liikevaihto on pudonnut kolmanneksella ja pohtimista on ollut, eivät Ari ja hänen puolisonsa ja yrittäjäkumppaninsa Marjo Yrjölä ole heittäneet kirvestä kaivoon.

– Kun aikaa on, olemme kunnostaneet mökkejä ja saunamaailmaa. Keväällä remontoimme perusteellisesti kolme hieman vanhempaa mökkiä. Olemme myös uudistaneet varausjärjestelmämme ja kehittäneet uusia ohjelmapalveluja, kuten metsäfrisbeegolfin, Ari Yrjölä kertoo.

Lehmonkärjessä tarjotaan nykyään ulkomailta ja Lapin lasikattoigluista tuttua luksusta.

– Rakensimme kolme lasiseinäistä lomahuoneistoa Päijänteen päälle. Niistä voi seurata vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa järvimaisemaa. Haasi-huoneistoihin kuuluvat myös lasiseinäinen sauna ja lämmitettävä palju, Yrjölä kehuu.

Kesäksi Lehmonkärjessä on vielä vapaana muutamia mökkiviikkoja. Yrjölä kehottaa kuitenkin olemaan nopea, sillä vuokramökeillä on edelleen suuri suosio kotimaan matkailijoiden keskuudessa.

 

Luontomatkailu kiinnostaa

Iitissä Yli-Kaitalan tilan isäntä Pentti Yli-Kaitala testaa vastahankittuja läskisähköpyöriä. Kesäksi on tarkoitus hankkia asiakkaiden vuokrattaviksi myös kanootteja. Suunnitelmissa on niin ikään avata frisbeegolfrata ja laajentaa luontopolkujen verkostoa.

– Tilasin myös kelluvan lasi-iglun ja sille kaveriksi ovaalin saunan. Iglu risteilee kesäajan Kymijoella, ja talvella se asettuu Kymenkäänteelle, jossa on sula vesi läpi vuoden, Yli-Kaitala kertoo.

Pentti Yli-Kaitala hankki talvella sähkömaastopyöriä asiakkaiden käyttöön. Kesäksi tulee vielä kanootteja sekä kelluvat lasi-iglu ja sauna.

Luontoliikuntapalvelut ovat alkaneet kiinnostaa asiakkaita koronaepidemian aikana yhä enemmän. Ne ovat osin Yli-Kaitalan pelastus samoin kuin lomamökit, joissa voi olla omissa oloissaan.

Vuoden takainen korona-ajan alku ja rajoitukset olivat shokki. Yritysasiakkaat kaikkosivat, varaukset peruttiin. Liikevaihto laski keväällä 60 prosenttia.

– Tuli painettua paniikkinappulaa ja tilasin monitoimikoneen metsään. Onneksi metsärahoja ei kuitenkaan tarvinnut käyttää liiketoimintaan, sillä melko nopeasti lähialueen ihmiset halusivat tulla meille mökkeilemään.

Yli-Kaitala on saanut epidemian aikana uusia asiakkaita nimenomaan perheistä. Viime kesästä lähtien tulijoita on riittänyt, mutta varaukset tehdään usein viime tipassa.

Ihmiset ovat huomanneet, että lähelläkin voi matkailla.

– Hallituksen kaavailemat liikkumisrajoitukset vaikuttivat heti. Ihmiset tulivat entistä varovaisemmiksi varaamisessa. Lähitulevaisuus on sumuinen, mutta kyllä kauppa silti käy. Kesää on myyty jo aika hyvin.

– Kokin jouduin viime vuonna lomauttamaan hetkeksi, mutta nopeasti hänkin palasi töihin ja toimittaa ruokaa mökkien terasseille.

Pentti Yli-Kaitala uskoo, että koronaepidemia vaikuttaa lopulta myönteisesti tuleviin vuosiin maaseutumatkailussa.

– Ihmiset ovat huomanneet, että lähelläkin voi matkailla. Juuri eräät asiakkaat sanoivat, että tämä oli yksi parhaista lomista, joita heillä on ollut.

 

Koronatukea haettu

ProAgria Etelä-Suomen yritysasiantuntija Auli Teppinen on auttanut monia matkailuyrittäjiä koronatukien hakemisessa.

– Suurimmassa tukien tarpeessa ovat juhlatiloja ja -tarjoiluja tarjoavat yritykset. Kaikki juhlat on käytännössä peruttu, eivätkä yritysryhmätkään ole pitäneet kokouksiaan matkailutiloilla, Teppinen kuvailee.

– Yrityksissä on kuitenkin innovoitu hienosti uusia palveluita. Esimerkiksi myrskyläläinen pitopalveluyritys hankki kahvilavaunun ja vei sen kesäksi Järvenpään rantapuistoon palvelemaan ulkoilijoita.

Suurimmassa tukien tarpeessa ovat juhlatiloja ja -tarjoiluja tarjoavat yritykset.

Matkailuyritysten konkursseja tai lopettamisia ei kokeneen yritysneuvojan korviin ole kantautunut, mutta uusia yrityksiäkään ei ole perustettu. Luontomatkailuun on ollut lisääntyvää kiinnostusta.

– Esimerkiksi Nuuksion lähellä sijaitsevan mökkikylän varausaste on ollut jopa 90 prosenttia. Mökkiyrittäjät ovatkin olleet korona-ajan voittajia.

Monet uudet asiakkaat löysivät viime vuonna Lehmonkärjen kauniit maisemat. Lomakylän lähellä sijaitsee myös kaunis Pulkkilanharju ja Päijänteen kansallispuisto.

Teppinen toivoo, että juhla- ja kokouspaikat pääsisivät tositoimiin viimeistään keskikesällä. Hankalan ajan hyväksi puoleksi hän näkee sen, että maaseutumatkailuyrityksillä on ollut aikaa kohentaa paikkojaan ja markkinointiaan.

– Yrityksen pitää ehdottomasti näkyä sähköisissä kanavissa, pelkän puskaradion varaan markkinointia ei voi enää jättää. Matkailuyrityksille on tarjolla monia markkinointi- ja varauskanavia Lomarenkaasta, Bookingista ja Airbnb:stä lähtien. Esimerkiksi Booking on osoittautunut hyväksi kumppaniksi, vaikka se oman provisionsa ottaakin.

Tilapäisestä notkahduksesta huolimatta maaseutumatkailulla on Teppisen mukaan ainakin Etelä-Suomessa koko ajan kasvavaa kysyntää.

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.