Tapaamme Apotti Oy:n toimitusjohtajan Hannu Välimäen juuri H-hetkellä yhtiön pääkonttorissa Pitäjänmäellä, maanantaina 2. marraskuuta kello 10. Apotin on ottanut käyttöön kaksi päivää aiemmin lauantaina 10 000 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin työntekijää Meilahden sairaala-alueella ja Helsingin suurissa sairaaloissa.
Toimitusjohtajan huoneessa tai muualla toimistossa eivät valot vilku tai kellot kilise. Apotin käyttöönotto, joka on lajissaan viides ja suurin tähänastista, on ilmeisesti onnistunut.
Miltä nyt tuntuu?
– Ihan hyvältä, nyökyttelee Hannu Välimäki rauhallisena.
– Aamuvuoro on alkanut seitsemältä, ja maanantai on HUSissa viikon kiireisin päivä. Jos jotain olisi pahasti pielessä, kyllä se näkyisi nyt täällä.
Ei ainakaan epäonnistuminen
Hannu Välimäkeä haastateltiin Jyty-lehteen edellisellä kerralla numerossa 8/2016. Monet julkiset tietohankkeet (Posti, VR) epäonnistuvat, ja samaa kurjaa kohtaloa povattiin Apotillekin. Hän vakuutti Apotin onnistumista.
Nyt kun Apotilla on viisi käyttöönottoa ja lähes 30 000 käyttäjää takana, hän on edelleen samaa mieltä. Apotti otettiin ensimmäisenä käyttöön Peijaksen sairaalassa vuoden 2018 marraskuussa Vantaalla. Helmikuussa 2020 potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön HUSin psykiatrisissa sairaaloissa, Naistenklinikalla, Hyvinkäällä, Lohjalla, Porvoossa, Jorvissa ja Raaseporissa.
Aluksi suunnittelimme tekevämme kolme käyttöönottoa, mutta käyttöönottojen edetessä ja koronan sotkiessa vielä viime keväänä suunnitelmia päädyimme viiteen.
– Ei tämä ainakaan epäonnistuminen ole. Aluksi suunnittelimme tekevämme kolme käyttöönottoa, mutta käyttöönottojen edetessä ja koronan sotkiessa vielä viime keväänä suunnitelmia päädyimme viiteen. Aikataulu siis piti pääosin, Välimäki toteaa.
Hänen mukaansa hankkeen kustannukset – noin 575 miljoonaa euroa kymmenessä vuodessa – ovat pitäneet lähes suunnitellusti. Koska kuntia ja käyttäjiä on tullut mukaan alkuperäistä enemmän, on ohjelmantoimittaja Epicille maksettujen lisenssien sekä koulutuksen määrä kasvattanut vertailukelpoisia kustannuksia noin 640 miljoonaan euroon.
Juttu jatkuu faktalaatikon jälkeen.
HUS 1,7 miljoonan harppaus, seuraavana Helsinki
Apotti-järjestelmän piirissä on HUS-alueella kaikkiaan 1,7 miljoonaa ihmistä. Kun Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden 17 000 työntekijää ottaa Apotin käyttöön keväällä 2021, käyttäjien määrä kohoaan noin 50 000:een. Myös pienemmät kaupungit kuten Kerava, Kirkkonummi ja Kauniainen ovat tulossa Apottiin samoihin aikoihin.
Vantaalla Peijaksen sairaalassa aloitetun Apotin käyttöönoton jälkeinen palaute lääkäreiltä ja hoitajilta ”on ollut jäätävä”. Jotkut lääkärit haluaisivat peruuttaa vanhaan järjestelmään.
– Järjestelmä on happotestattu Vantaalla HUS:n sairaalassa Peijaksessa, Vantaan hammashoidossa, kotihoidossa sekä kaupungin sosiaalitoimessa, ja se toimii. Paluuta vanhoihin järjestelmiin ja toimintatapoihin ei ole, linjaa Välimäki.
Palautteen perusteella hän myöntää, että Apotilla on parannettavaa.
– Joudumme jonkin verran tekemään kompromisseja eri toimijoiden välillä, kun teemme yhtä yhtenäistä järjestelmää. Myös Kelan hallitsema Reseptikeskus toimii annosten kirjaamisen suhteen eri logiikalla kuin Apotti. Parin vuoden sisään meillä pitäisi olla samat käyttötavat, sanoo Välimäki.
Paluuta vanhoihin järjestelmiin ja toimintatapoihin ei ole.
Hän tähdentää, että lääkitysturvallisuus on tutkitusti parantunut Peijaksessa Apotin käytön myötä. Esimerkiksi lääkäreiden työtä helpottavasta puheentunnistuksesta on saatu HUSissa hyviä kokemuksia.
– Apotissa ei pyritä optimoimaan yksittäistä työtä, vaan saada kokonaisuus toimimaan. Se on enemmänkin toiminnanohjausjärjestelmä, joka määrämuotoistaa kaikki työt, Välimäki kuvailee.
Juttu jatkuu faktalaatikon jälkeen.
Koulutus työroolin mukaan
Sirpaleisesta ja eritahtisesta koulutuksesta on tullut kritiikkiä. Hannu Välimäki vertaa Apotin koulutusta tavalliseen taulukkolaskentaohjelmaan Exceliin: kuinka mahdottoman monta asiaa ohjelmalla voikaan tehdä.
– Aluksi koulutimme ihmisiä liikaa, ja koulutuksen ja Apotin käyttöönoton väli venyi. Aikaisemmin koulutus saattoi olla jopa kolmipäiväistä, nyt koulutamme lyhyemmin.
– Keskitymme kuhunkin työrooliin. Ortopedille opetetaan tarvittavat toimet jotka liittyvä käsi- ja jalkakirurgiaan, kätilöille synnyttämiseen ja niin edelleen, Välimäki sanoo.
Aluksi koulutimme ihmisiä liikaa, ja koulutuksen ja Apotin käyttöönoton väli venyi.
Apotissa on noin 200 kouluttajaa noin 600:n kokonaismäärästä. Kun järjestelmä ensi vuoden aikana saadaan täysimääräisesti käyttöön, lopulliseksi työntekijämääräksi on kaavailtu 400 tekijää.
Epic toimii Yhdysvalloissa Wisconsinissa -8 tunnin aikaeron päässä. Yhteisten koulutus- ja muiden tilaisuuksien sopimisessa on vaikeutensa.
Jos Apotti menee loppuun saakka aikataulujen ja budjettien mukaan, onko toimitusjohtajalle luvassa jokin palkkio? Entä jatko syksyn 2021 jälkeen?
– Ei ole luvassa bonuksia tai muuta palkkiota, ihan kuukausipalkalla tässä mennään, Hannu Välimäki sanoo.
– Kun potilastietojärjestelmä on saatu käyttöönotettua kaikilla asiakkailla, työ ei suinkaan lopu. Uskon yhtiössä olevan mielekkäitä töitä ensi syksyn jälkeenkin.