Ajankohtaista
10.11.2020

Ei enää peruutusvaihdetta

Apotti-järjestelmä happotestattu Vantaalla

Marraskuun alussa asiakas- ja potilastieto- sekä toiminnanohjausjärjestelmä Apottiin tuli kolmannes käyttäjiä lisää. Sen on tarkoitus määrämuotoistaa kaikki työt. Perehdyttämiskoulutus on kullekin ammattiryhmälle omansa, kuten myös Apotin käyttöliittymän ulkoasu.

Teksti: Jaakko Takalainen Kuvat: Pekka Sipola
Hannu Välimäki kertoo, että Apotista on tullut palautetta myös potilaiden omaisilta. Omaishoitajat ovat kiirehtineet järjestelmän käyttöönottoa, että yhteen kertaan kerrottu ja kirjattu riittäisi.

Tapaamme Apotti Oy:n toimitusjohtajan Hannu Välimäen juuri H-hetkellä yhtiön pääkonttorissa Pitäjänmäellä, maanantaina 2. marraskuuta kello 10. Apotin on ottanut käyttöön kaksi päivää aiemmin lauantaina 10 000 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin työntekijää Meilahden sairaala-alueella ja Helsingin suurissa sairaaloissa.

Toimitusjohtajan huoneessa tai muualla toimistossa eivät valot vilku tai kellot kilise. Apotin käyttöönotto, joka on lajissaan viides ja suurin tähänastista, on ilmeisesti onnistunut.

Miltä nyt tuntuu?

– Ihan hyvältä, nyökyttelee Hannu Välimäki rauhallisena.

– Aamuvuoro on alkanut seitsemältä, ja maanantai on HUSissa viikon kiireisin päivä. Jos jotain olisi pahasti pielessä, kyllä se näkyisi nyt täällä.

 

Ei ainakaan epäonnistuminen

Hannu Välimäkeä haastateltiin Jyty-lehteen edellisellä kerralla numerossa 8/2016. Monet julkiset tietohankkeet (Posti, VR) epäonnistuvat, ja samaa kurjaa kohtaloa povattiin Apotillekin. Hän vakuutti Apotin onnistumista.

Nyt kun Apotilla on viisi käyttöönottoa ja lähes 30 000 käyttäjää takana, hän on edelleen samaa mieltä. Apotti otettiin ensimmäisenä käyttöön Peijaksen sairaalassa vuoden 2018 marraskuussa Vantaalla. Helmikuussa 2020 potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön HUSin psykiatrisissa sairaaloissa, Naistenklinikalla, Hyvinkäällä, Lohjalla, Porvoossa, Jorvissa ja Raaseporissa.

Aluksi suunnittelimme tekevämme kolme käyttöönottoa, mutta käyttöönottojen edetessä ja koronan sotkiessa vielä viime keväänä suunnitelmia päädyimme viiteen.

– Ei tämä ainakaan epäonnistuminen ole. Aluksi suunnittelimme tekevämme kolme käyttöönottoa, mutta käyttöönottojen edetessä ja koronan sotkiessa vielä viime keväänä suunnitelmia päädyimme viiteen. Aikataulu siis piti pääosin, Välimäki toteaa.

Hänen mukaansa hankkeen kustannukset – noin 575 miljoonaa euroa kymmenessä vuodessa – ovat pitäneet lähes suunnitellusti. Koska kuntia ja käyttäjiä on tullut mukaan alkuperäistä enemmän, on ohjelmantoimittaja Epicille maksettujen lisenssien sekä koulutuksen määrä kasvattanut vertailukelpoisia kustannuksia noin 640 miljoonaan euroon.

Juttu jatkuu faktalaatikon jälkeen.

Vastaamon tietomurto ei yllättänyt

Psykoterapiakeskus Vastaamoon tehty tietomurto oli marraskuun alussa edelleen avoin tapaus. Suomessa 22 paikkakunnalla toimineen Vastaamon potilastietojen varastaminen ja niillä kiristäminen tuli yleiseen tietoon lokakuussa 2020.

Yllättikö Vastaamon tapaus potilastietojen ammattilaisen, toimitusjohtaja Hannu Välimäki?

– Ei oikeastaan, valitettavasti, huokaa Välimäki.

– Kun maailmalla ydinvoimalan tietojärjestelmiinkin on onnistuttu murtautumaan, miten joku suomalainen pienehkö terveysalan yritys olisi murroilta turvassa.

Hän sanoo yllättyneensä tietomurron laajuudesta – täydellisyydestä – ja siitä, kuinka joku tai jotkut ovat saattaneet käyttää näin arkaluontoista tietoa ihmisten kiristämiseen.

– Vaikka tieto potilaista pitää olla yhdessä paikassa ja kaikkien asianosaisten ammattilaisten saatavissa, Vastaamon tapaan ei asiaa voi hoitaa, Välimäki toteaa.

 

HUS 1,7 miljoonan harppaus, seuraavana Helsinki

Apotti-järjestelmän piirissä on HUS-alueella kaikkiaan 1,7 miljoonaa ihmistä. Kun Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden 17 000 työntekijää ottaa Apotin käyttöön keväällä 2021, käyttäjien määrä kohoaan noin 50 000:een. Myös pienemmät kaupungit kuten Kerava, Kirkkonummi ja Kauniainen ovat tulossa Apottiin samoihin aikoihin.

Vantaalla Peijaksen sairaalassa aloitetun Apotin käyttöönoton jälkeinen palaute lääkäreiltä ja hoitajilta ”on ollut jäätävä”. Jotkut lääkärit haluaisivat peruuttaa vanhaan järjestelmään.

– Järjestelmä on happotestattu Vantaalla HUS:n sairaalassa Peijaksessa, Vantaan hammashoidossa, kotihoidossa sekä kaupungin sosiaalitoimessa, ja se toimii. Paluuta vanhoihin järjestelmiin ja toimintatapoihin ei ole, linjaa Välimäki.

Toimitusjohtaja Hannu Välimäen mukaan Apotti Oy tekee tiivistä yhteistyötä HUSin henkilökunnan kanssa, jotta mahdollisesti esiin tulevat ongelmat ratkaistaan nopeasti.

Palautteen perusteella hän myöntää, että Apotilla on parannettavaa.

– Joudumme jonkin verran tekemään kompromisseja eri toimijoiden välillä, kun teemme yhtä yhtenäistä järjestelmää. Myös Kelan hallitsema Reseptikeskus toimii annosten kirjaamisen suhteen eri logiikalla kuin Apotti. Parin vuoden sisään meillä pitäisi olla samat käyttötavat, sanoo Välimäki.

Paluuta vanhoihin järjestelmiin ja toimintatapoihin ei ole.

Hän tähdentää, että lääkitysturvallisuus on tutkitusti parantunut Peijaksessa Apotin käytön myötä. Esimerkiksi lääkäreiden työtä helpottavasta puheentunnistuksesta on saatu HUSissa hyviä kokemuksia.

– Apotissa ei pyritä optimoimaan yksittäistä työtä, vaan saada kokonaisuus toimimaan. Se on enemmänkin toiminnanohjausjärjestelmä, joka määrämuotoistaa kaikki työt, Välimäki kuvailee.

Juttu jatkuu faktalaatikon jälkeen.

Metsässä juosten tai hirven perässä

Hannu Välimäki, 57, on filosofian maisteri Tampereen yliopistosta vuodelta 1989, pääaineena matematiikka. Johtamisopintoja on MBA:n verran.

Aikaisempaa työkokemusta Välimäellä on ICL:ssä, Nokiassa, Baswaressa, Opuscapitassa, Fujitsussa, Posti Informaatiologistiikassa/Itellassa.

Hänellä on kolme tytärtä ja kolme lastenlasta.

Välimäki harrastaa juoksemista ja metsästystä. Syksyisin hän on hirvien perässä, kuten haastattelua edeltävänä päivänäkin marraskuun alussa.

 

Koulutus työroolin mukaan

Sirpaleisesta ja eritahtisesta koulutuksesta on tullut kritiikkiä. Hannu Välimäki vertaa Apotin koulutusta tavalliseen taulukkolaskentaohjelmaan Exceliin: kuinka mahdottoman monta asiaa ohjelmalla voikaan tehdä.

– Aluksi koulutimme ihmisiä liikaa, ja koulutuksen ja Apotin käyttöönoton väli venyi. Aikaisemmin koulutus saattoi olla jopa kolmipäiväistä, nyt koulutamme lyhyemmin.

– Keskitymme kuhunkin työrooliin. Ortopedille opetetaan tarvittavat toimet jotka liittyvä käsi- ja jalkakirurgiaan, kätilöille synnyttämiseen ja niin edelleen, Välimäki sanoo.

Aluksi koulutimme ihmisiä liikaa, ja koulutuksen ja Apotin käyttöönoton väli venyi.

Apotissa on noin 200 kouluttajaa noin 600:n kokonaismäärästä. Kun järjestelmä ensi vuoden aikana saadaan täysimääräisesti käyttöön, lopulliseksi työntekijämääräksi on kaavailtu 400 tekijää.

Epic toimii Yhdysvalloissa Wisconsinissa -8 tunnin aikaeron päässä. Yhteisten koulutus- ja muiden tilaisuuksien sopimisessa on vaikeutensa.

Jos Apotti menee loppuun saakka aikataulujen ja budjettien mukaan, onko toimitusjohtajalle luvassa jokin palkkio? Entä jatko syksyn 2021 jälkeen?

– Ei ole luvassa bonuksia tai muuta palkkiota, ihan kuukausipalkalla tässä mennään, Hannu Välimäki sanoo.

– Kun potilastietojärjestelmä on saatu käyttöönotettua kaikilla asiakkailla, työ ei suinkaan lopu.  Uskon yhtiössä olevan mielekkäitä töitä ensi syksyn jälkeenkin.

Potilaskorttini on suomeksi Maisa

Apotin pikkusiskona toimii asiakasportaali Maisa (maisa.fi), jolla on lähes 200 000 käyttäjää.  Sen taustalla on Apotin ohjelmatoimittajan Epicin terveystietokanta My Chart (”potilaskorttini”). Nimi vääntyi tuttavallisesti suomeksi Maisaksi.

Apotin pikkusiskona toimii asiakasportaali Maisa (maisa.fi), jolla on lähes 200 000 käyttäjää.

Maisan palveluita voi käyttää sellainen yli 13-vuotias henkilö, joka on asiakkaana Apotti-järjestelmää käyttävässä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan tai Vantaan sosiaali- ja terveyspalvelun yksikössä.

Maisassa voi yhdessä paikassa asioida terveysasioissa (mm. ajanvaraus, laboratoriotulokset ja lääkkeiden uusiminen) ja sosiaalitoimen asioissa.

Asiakasportaali Maisan luvataan sujuvoittavan kuntalaisten arkea. Mikä on tähänastisten kokemusten perusteella on Maisan tärkein ja parhaiten toimiva osuus?

– Maisan avulla omahoito, sähköinen asiointi ja puolesta-asiointi helpottuvat. Apotin ja Maisan avulla palveluja voidaan kohdentaa tehokkaammin, mikä auttaa ennaltaehkäisemään ongelmia, lisäämään hyvinvointia ja pienentämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia, Apotti Oy:n toimitusjohtaja Hannu Vähämäki toteaa.

Naistenklinikalla työskentelevä jytyläinen osastonsihteeri Päivi Junttila käyttää myös Maisaa.

Myös jytyläinen Naistenklinikalla työskentelevä osastonsihteeri Päivi Junttila käyttää Maisaa.

– Vantaalaisena voin hoitaa terveysasiani yhdessä paikassa, mikä on kätevää, kiittelee Junttila.

 

Maisa numeroina marraskuussa 2020:

– 185 773 aktiivista Maisa-käyttäjää

– 52 527 alaikäisiä, joiden puolesta huoltaja asioi

– 2 657 031 kirjautumiskertaa

– 24 788 jätettyä sosiaalihuollon hakemusta

– 44 975 täytettyä esitietokyselyä

– 63 604 tehtyä ajanvarausta

– 5 711 videovastaanottoa

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.