Luottamusmiehen brändin rakentaminen on pitkäaikainen prosessi, joka vaatii paljon suunnittelua, resursseja ja sitoutumista. Oman osaamisen näkyväksi tekeminen on mahdollisuus, jonka avulla luottamusmies voi vaikuttaa tulevaisuuteen ja menestykseen.
Tähän tulokseen tuli Aktiivi-Instituutin lopputyössään kuhmolainen Kati Karppinen. Lopputyö oli osa työmarkkinakonsultin koulutusta.
– Koulutuksella on erittäin suuri merkitys luottamusmiehen brändiä rakennettaessa. Siihen on syytä jatkossakin panostaa. Koulutusta tarvitsevat niin uudet kuin nykyiset luottamusmiehet. Aina tulee uusia asioita, Karppinen arvioi.
Koulutuksella on erittäin suuri merkitys luottamusmiehen brändiä rakennettaessa.
Brändi-sana liitetään yleensä mainostoimistojen sanastoon. Mutta on sen merkitys sisäistettävä myös työelämässä.
– Kaikkialla ei vielä ymmärretä luottamusmiehen brändäyksen merkitystä. Sillä on kuitenkin iso merkitys, miten sinut koetaan jäsenistön, neuvottelukumppaneiden ja muiden meitä ympäröivien tahojen keskuudessa, Kati Karppinen korostaa.
Sillanrakentajille soitellaan
– Kiinnostuin aiheesta, koska nykyään puhutaan paljon brändäyksestä. Olen myös uusi luottamusmies ja halusin nähdä, miten omaan brändiin voi vaikuttaa. Tässä lopputyötä tehdessä opittuja asioita vien myös kentälle omaan työhöni, Karppinen sanoo.
Yhteistyökyvyn kehittäminen on olennainen osa luottamusmiehen brändin rakentamisesta. Riitapukarin soittoihin voidaan jättää vastaamatta, mutta sillanrakentajille soitellaan.
– Toimiva yhteistyö eri tahojen kanssa on hirvittävän tärkeä osa meidän toimintaamme. Kun ihmiset tuntevat sinut yhteistyökykyisenä, niin pystyt viemään asioita paljon paremmin eteenpäin. Ja kun asiat neuvottelupöydässä luistavat, niin siitä hyötyvät kaikki, Karppinen muistuttaa.
Olen uusi luottamusmies ja halusin nähdä, miten omaan brändiin voi vaikuttaa.
Brändin rakentaminen ei ole mikään yhden naisen tai miehen show. Karppinen arvioi lopputyössään, että luottamusmies pystyy edistämään tavoitteitaan rakentamalla teeman ympärille oman ryhmän, joka auttaa levittämään viestin ja vahvistamaan sitä.
– Ryhmä voi rakentua täysin sosiaalisen median kanavien ympärille, mutta voi myös rakentaa yhteisölle oman kanavan verkkoon. Ryhmän tarkoituksena on antaa mahdollisuus keskustella ja vaihtaa ajatuksia sekä nostattaa uusia ideoita vahvistaen nykyisiä. Ryhmän rakentamisessa onnistuu kuuntelemalla kentän ääniä, trendejä, auttamalla muita ja osoittamalla arvostusta saamastasi avusta, lopputyössä pohditaan.
Korona-aika pakotti monet luottamusmiehet etätöihin. Näin kävi myös Kainuun soten Jytyn varapääluottamusmies Kati Karppiselle, joka tuurasi loppuvuodesta 2019 lähtien pääluottamusmies Ella Kiljusta puolen vuoden ajan.
– Etätyö mahdollisti tehokkaan työskentelyn kotoa käsin. Kun meillä on täällä kotona vielä nopeat nettiyhteydet, niin mitään ongelmia ei ollut. Se oli erittäin miellyttävä kokemus, Karppinen kertoo.
Haluan auttaa ja ratkoa mahdollisia ongelmatilanteita. Sitähän tässä toivoo, että minuun on jäseniemme helppo ottaa yhteyttä.
Kati Karppinen työskentelee kehitysvammaisten parissa Kuhmon toimintakeskuksen tekstiiliosaston ohjaajana. Takavuosien ongelmat omalla työpaikalla saivat hänet lähtemään mukaan Jytyn toimintaan.
– Kun silloin saimme apua ammattiliitolta, niin kiinnostuin toiminnasta ja lähdin mukaan.
Entä millaisen brändin haluat itsellesi luottamusmiehenä rakentaa?
– Minä olen tavallinen ihminen, jolla on jalat maassa. Haluan auttaa ja ratkoa mahdollisia ongelmatilanteita. Sitähän tässä toivoo, että minuun on jäseniemme helppo ottaa yhteyttä, Kati Karppinen toteaa.