Neljänä vaellusvuotenaan Eeva Lehtimäki piipahti sekä viestinnän tekijänä että yrittäjänä.
Ja palasi tuttuun taloon saatuaan kutsun MTV Uutisten uuden yhteiskuntatoimituksen vetäjäksi.
Mikä sai sinut lähtemään 16 Maikkari-vuoden jälkeen viestintätoimisto Ellun Kanoihin, ja parin vuoden kuluttua perustamaan oman viestintäyrityksen?
– Sisäinen prosessini haastoi: voisinko vielä vaihtaa uuteen ammattiin?
– Kasvuyrityksen vauhti alkoi olla minulle turhan kova. Vaihdettuani yksityisyrittäjyyteen tutustuin media-alan monipuolisuusvaatimuksiin. Mielenkiintoisia kokemuksia kumpikin.
Mikä sai palaamaan Maikkarille?
– En ole aiemmin toiminut päällikkönä. Nykytyössäni voin paitsi hakea kokonaisuuden hallintaa, myös jatkaa yhtenä toimittajista. Kaipasin journalismia.
– Ja ymmärsin olevani sydämeltäni maikkarilainen.
Millainen on hyvä päällikkö?
– Kuunteleva ja tiimiään tukeva. Entistä hektisemmässä uutistyössä johtajan on oltava selkeä sanoissaan ja teoissaan. Asiat on valmisteltava hyvin ja autettava toisia löytämään näkökulmia.
– Päällikön vastuulla on, ettei porukka väsy.
Mikä on journalismin ja viestinnän ero?
– Journalismin pitää olla aina yleisön – lukijan, katsojan, kuulijan – asialla. Viestintä toimii tilaavan ja maksavan asiakkaan lähtökohdista.
– Yrityksillä on usein liian suppea näkökulma asioihin. Viestintätoimistot hakevatkin media-alan ammattilaisia kouluttamaan organisaatioita ymmärtämään, mikä on median ja yleisön kannalta kiinnostavaa.
Viestintätoimistossa ja yrittäjänä koulutit organisaatioita ja juonsit yritysten tilaisuuksia. Miten tämä vaikuttaa nykytyössäsi?
– Jos vastassa on aihe yrityksestä, jonka kanssa olen tehnyt yhteistyötä, jäävään itseni.
– En jatka koulutuksia, mutta juonnan yhä erilaisia tapahtumia.
Aloitit MTV:llä 90-luvun lopussa. Miten maailma ja Suomi ovat tässä välissä muuttuneet?
– Nykyilmapiiri on polarisoitunut ja varsin raju. Some voi vääristää asioita, mutta myös tuoda esille uusia tahoja ja parhaimmillaan lisätä demokratiaa.
– Kiitos kilpailevien äänien, tänään tehdään parempaa journalismia kuin ikinä aiemmin. Media ei voi jäädä norsunluutorniinsa vakuuttelemaan omaa tärkeyttään.
MTV Uutisten yhteiskuntatoimitus on vasta polkunsa alussa. Miten eroatte muista medioista?
– Muistamme myös ruohonjuuritason, avaamme uutisten taustoja.
– Pieni, 10 hengen porukkamme on hyvä yhdistelmä vankkaa kokemusta ja nuorta innostusta.
Jaksavatko ihmiset enää innostua uutisista? Onko infoa jo liikaa?
– Uutisten katsojaluvut ovat pysyneet korkeina. Suomalaisilla tuntuu yhä olevan kova tiedonnälkä.
– Ihmiset toivovat jonkun paketoivan maailman ja kertovan, mistä kaikessa on kysymys. Avainkysymys on miksi? Siihen me yritämme vastata.
Mitä työ sinulle merkitsee?
– Etuoikeutta kysyä, olla ison muutoksen äärellä – ehkä joskus sitä edes ymmärtämättä.
– Kaiken hektisyyden keskellä on tärkeää ymmärtää pysähtyä, pitää oma ajattelu virkeänä ja kyynisyys kaukana. Muistaa, että elämässä tärkeintä on tämä päivä.
– Ja nauttia vapaasta, levosta, perheestä ja hyvistä leffoista.