Ammatit
18.06.2020

Kotieläinyrittäjät tyytyväisiä maatalouslomitukseen

Kotieläinyrittäjien tyytyväisyys maatalouslomituspalveluihin on parantunut. Lomituspalvelut saivat alkuvuoden kyselyssä arvosanaksi 8,2.

Teksti: markku pulkkinen Kuvat: Jyty

Maatalousyrittäjien eläkelaitos (Mela) tutki yhdessä Kantar TNS Agrin kanssa tämän vuoden alussa 1 600 kotieläinyrittäjän tyytyväisyyttä maatalouslomituspalveluihin. Vastaajat antoivat lomituspalveluille paremmat arvosanat kuin kaksi ja neljä vuotta sitten.

– Tyytyväisyys lomituspalveluihin on noussut huomattavasti edellisistä mittauksista. Lomittajat ja hallinto ovat selvästikin tehneet työtä suurella sydämellä ja hyvällä kehittämisotteella, lomituspalvelusta vastaava johtaja Päivi Wallin Melasta kiittelee.

Tammi–helmikuussa toteutetussa kyselyssä lomituspalveluiden kokonaisarvosanaksi muodostui kouluarvosana-asteikolla 8,2, kun kaksi vuotta sitten arvosana oli 8,0 ja neljä vuotta sitten 7,8.

– Aikaisempien vuosien arvioihin vaikutti varmasti silloin maatalouslomitukseen kohdistettu säästökuuri, jonka seurauksena palveluja jouduttiin heikentämään ja palvelunsaajia karsimaan, Wallin arvioi.

Tyytyväisyys lomituspalveluihin on noussut huomattavasti edellisistä mittauksista. Lomittajat ja hallinto ovat selvästikin tehneet työtä suurella sydämellä ja hyvällä kehittämisotteella.

Tyytyväisimpiä lomituspalveluihin ovat edelleen maidontuottajat. Kriittisimpiä ovat sikatilalliset. Heillä tyytymättömyyden syynä on Wallinin mukaan sikatalouteen erikoistuneiden lomittajien vähäinen määrä Suomessa.

Maatalouslomittajien ammattitaito on säilynyt hyvällä tasolla. Kunnan työsuhteisten lomittajien ammattitaidolle annettiin arvosanaksi 8,2, sama kuin kaksi ja neljä vuotta sitten. Kunnan ostopalvelulomittajat saivat arvosanaksi 8,4.

 

Hallinto petrasi palveluaan

Hallinnon eli lomituksen paikallisyksiköiden palveluihin oltiin tänä vuonna erityisen tyytyväisiä. Arvosana parani kahdessa vuodessa 0,3 yksikköä kaikilla osa-alueilla: asiakaspalvelussa, tavoitettavauudessa ja viestinnässä.

– Viestintä eli tiedonsaannin riittävyys ja selkeys ei ole koskaan aikaisemmin saanut näin hyvää arvosanaa. Tähän olenkin erityisen tyytyväinen, sillä viestintä on aina vaikea laji, Wallin sanoo.

Myös sijaisavun saatavuus yrittäjien äkillisten sairastumisten ajaksi on vastaajien mielestä parantunut. 70 prosenttia vastaajista kertoo saaneensa sijaisapua silloin, kun sitä on tarvittu. Parannusta kahden vuoden takaiseen on neljä prosenttiyksikköä.

Sanallisissa palautteissa yrittäjät nostivat toiveekseen edelleen asiakaslähtöisen, ystävällisen ja tasapuolisen palvelun. Myös lomitushallinnon tavoitettavuuden parantamista esitettiin esimerkiksi takaisinsoittopalvelulla ja pidentämällä puhelinpäivystysaikoja kahdeksaan tuntiin ja myös viikonlopuille. Hallinnon päätöksiin kaivattiin lisää selkeyttä.

– Vastaajat toivoivat myös viestintäkanavien monipuolista käyttöä. Esimerkiksi sähköpostia halutaan perinteisen kirjepostin rinnalle. Viimeistään siinä vaiheessa, kun uusi Lomitusnetti tulee käyttöön, tämäkin asia järjestyy varmasti uudella tavalla, Wallin lupaa.

Vaikka lomittajien ammattitaitoon ollaan yleisesti tyytyväisiä, esittivät vastaajat joitain toiveita ammattitaidon kehittämiselle. Palveluihin tyytymättömät toivoivat lomittajilta parempaa ammattitaitoa koneiden ja atk-pohjaisten laitteiden käytössä. Myös eläinterveyden seurannan ja ”karjasilmän” kehittämistä toivottiin. Lomittajien vaihtuvuuden toivottiin myös vähenevän.

– Ja myös maatalousyrittäjät ovat huolissaan lomittajien jaksamisesta, Wallin painottaa.

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.