Kan det vara grund för samarbets- eller omställningsförhandlingar?
Det korta svaret: ja, det kan det. Om införandet av artificiell intelligens leder till en betydande minskning av arbetsmängden eller betydande förändringar i arbetsuppgifterna, kan arbetsgivaren använda den som grund för att inleda samarbets- eller omställningsförhandlingar. Detta gäller särskilt om förändringen påverkar flera anställda eller hela organisationens struktur.
Om införandet av artificiell intelligens leder till en betydande minskning av arbetsmängden eller betydande förändringar i arbetsuppgifterna, kan arbetsgivaren använda den som grund för att inleda samarbets- eller omställningsförhandlingar.
Exempel: Låt oss föreställa oss ett kundtjänstföretag som implementerar en AI-driven chatbot. Om chatboten hanterar en stor del av kontakterna i fortsättningen kan behovet av anställda inom kundtjänsten minska. I detta fall ska arbetsgivaren bedöma om det är fråga om en väsentlig förändring som kräver samarbetsförfarande.
AI är inte ett hot i sig, men införandet av artificiell intelligens kräver eftertanke och transparent kommunikation. Arbetstagarna har rätt att få veta hur tekniken påverkar deras arbete och att delta i diskussionen om hur den ska implementeras eller utvecklas.
Å andra sidan kan företagens och organisationernas konkurrensfördel i framtiden vara att det i stället för chatbottar är en riktig person som svarar på kundens frågor. Mänskliga möten är oerhört meningsfulla och viktiga. Detta är särskilt fallet när det är fråga om en kundservicesituation som kräver en genuin människas empati, flexibilitet och förmåga att se situationen som en helhet.
Jonas Fyrqvist
Jytys arbetsmarknadsspecialist