Hyvinvointi
14.12.2022

Hyvä renki vai huono isäntä?

Vinkit tehokkaampaan Teams-viestintään

Suosittu yhteistyösovellus Teams on, kaikessa monipuolisuudessaankin, vain hyvä renki.

Teksti: Hannele Niemi Kuvat: Scandinavian Stockphoto

1. Päättäkää työyhteisönä yhdessä, mihin viestintään Teamsia käytätte

1. Päättäkää työyhteisönä yhdessä, mihin viestintään Teamsia käytätte ja mistä löytää sen käyttöohjeet. Kannattaisiko monen kanavan sijasta luoda yksi isompi? Jakaa kokonaisuus alakanaviin ja pohtia, mikä käy mihinkin tarkoitukseen? Ja niille kissakuville voisi luoda ihan oman kepeämmän vapaakanavan.

2. Keskustelkaa toimintatavoista.

2. Keskustelkaa toimintatavoista. Miten huomioida työtoverin tilanne ja tunteet? Mikä on riittävä vastausaika viestiin? Älä häiritse -tilan käyttö säästää kaikkien aikaa ja on kohteliasta. Tiedon kanssa työskentely vaatii keskittymistä. Siihen on kaikilla oikeus.

3. Uutta kanavaa suunnitellessa kannattaa kysyä, tarvitsemmeko todella tätä?

3. Uutta kanavaa suunnitellessa kannattaa kysyä, tarvitsemmeko todella tätä? Mitä asioita hoidamme yhä sähköpostitse, puhelimitse, kasvokkain? Käy läpi myös omia asetuksiasi: Mistä asioista oikeasti tarvitset ilmoituksia? Tägäyksiä ja tykkäyksiä on hyvä käyttää, jotta viesti huomataan. Kaikkia keskusteluja ei tarvitse seurata koko ajan.

4. Kiireviestillä saatat aiheuttaa väärinkäsityksiä.

4. Jos jo Teams-viestiä kirjoittaessasi tuumit, avautuukohan tämä vastaanottajalle, kannattaa mieluummin keskustella asia läpi. Saatat aiheuttaa pysyviä väärinkäsityksiä, jos kiireviestillä vain suoritat yhtä loputtoman listasi tehtävistä. Stoppaa toviksi, lue viesti uudelleen ja ajattele sen vastaanottajaa. Voisiko tämä tulkita viestisi täysin toisin kuin tarkoitit?

5. Emojit ovat tulleet myös työviestintään.

5. Emojit ovat tulleet myös työviestintään. Niillä voikin usein ilmaista sävyjä paremmin kuin sanoin. Etenkin emoji-kasvot kertovat tunteista ja ajatuksista varsin kansainvälisellä kielellä. Käsimerkkien käytössä lienee syytä olla varovaisempi. Ja muistaa, että hellyttävinkään emoji ei korvaa huolellista tekstintarkistusta.

6. Ihmisen on yhä ikävä ihmisen luo.

6. Ihmisen on yhä ikävä ihmisen luo. Kun toisen oikeasti kohtaa, tutustuu tämän eleisiin ja ilmeisiin, on Teams-viestittelykin välittömämpää. Kasvokkain ei tule töksäyteltyä, kuten joskus kiiretekstissä. Ihmisyys on yhä in! Inhimillisyys luo työhyvinvointia.

Juttuun on haastateltu asiantuntijana Työterveyslaitoksen kehittämispäällikköä Tiina Heusalaa.

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.