Ajankohtaista
07.05.2020

Korona toi pitkän digiloikan maatiloille

Suomalaista ruokaa riittää koronakriisistä huolimatta, sillä maatalousyrittäjät saavat viljelyneuvontaa etäyhteydellä.

Teksti: markku pulkkinen Kuvat: markku pulkkinen, minna päivärinta, proagria itä-suomi
Maatalousyrittäjät ovat päässeet aloittamaan kevättyönsä melko normaaliin tapaan. Varahenkilöitä on pitänyt miettiä oman sairastumisen varalta.

Tietotekniikka on tuttua maatalousyrittäjille, sillä osa traktoreista ohjaa itseään satelliiteista ja robotit lypsävät lehmiä. Maatilan tuotantoa ja taloutta ohjaillaan myös monilla tietokoneohjelmilla. Keväällä monilla viljelijöillä on silti ollut uuttakin opiskeltavaa, sillä maatalouden neuvontajärjestössä, ProAgriassa, työskentelevät asiantuntijat ovat konsultoineet viljelijöitä pääosin etäyhteyksin.

– Hyvin on mennyt, vaikka etäpalvelut eivät olleet läheskään kaikille asiakkaille tuttuja. Monet ovat olleet yllättyneitä, miten rennosti on pystytty keskustelemaan etäyhteydellä, vaikka luontevan keskusteluilmapiirin luominen onkin haasteellisempaa. Videon jakaminen puolin ja toisin edistää vuorovaikutusta, talouden erityisasiantuntija Joakim Pitkälä ProAgria Itä-Suomesta kuvailee.

Työn sisältö on sama, tehdään neuvontaa sitten kasvokkain tai etäsovelluksella. Huolellinen valmistautuminen molemmin puolin on etäyhteyksin tehtävissä palveluissa erityisen tärkeää.

ProAgrian käyttämällä etäpalaverisovelluksella pystyy jakamaan näytön, äänet ja videot sekä tarvittaessa käyttämään toisen konetta. Sovellus toimii myös mobiililaitteilla, mikä mahdollistaa esimerkiksi piirrostyökalujen käyttämisen tabletilla, jos haluaa havainnollistaa asioita.

– Työn sisältö on sama, tehdään neuvontaa sitten kasvokkain tai etäsovelluksella. Huolellinen valmistautuminen molemmin puolin on etäyhteyksin tehtävissä palveluissa erityisen tärkeää.

Pitkälä kertoo, että osa asiakkaista on halunnut siirtää ajankohdaltaan joustavien töiden aloittamisen kesään tai syksyyn.

Kevään aikana ProAgriassa on hoidettu etäyhteyksin esimerkiksi pitkän ja lyhyen aikavälin maksuvalmiuden suunnittelua sekä muuta talouden johtamiseen liittyvää neuvontaa. Myös kesän viljelysuunnitelmia on valmisteltu. Maataloustuet on haettava kesäkuun puoleenväliin mennessä, ja mahdollisesti silloinkin neuvontaa tehdään etäyhteyksin. Kaikki koulutustilaisuudet on luonnollisesti siirretty verkkoon.

Työ etäyhteydellä on henkilökohtaista tapaamista intensiivisempää, koska tapaamisella on napakampi runko ja keskustelussa pysytään tarkemmin asiassa, Joakim Pitkälä kokee.

Työnantajalta selkeät ohjeet

ProAgria Itä-Suomen palveluksessa Ylä-Savon alueella työskentelevä kasvintuotannon asiantuntija Minna Päivärinta on myös tyytyväinen töiden sujumiseen.

– Pakolliset työt, kuten kesän viljelysuunnitelmien teko ja tukihakemusten täyttö, tehdään pääosin Teams-tapaamisten kautta. Valtaosa asiakkaistakin haluaa turvata kiireajan työkykynsä, eikä etäpalvelua nähdä ongelmana, Päivärinta sanoo.

– Ainoana huonona puolena on oikeastaan se, että tekniikka ei aina pelaa. Maaseudun tietoliikenneyhteydet ovat joskus heikot, ja ääni ja kuva ovat takkuilleet. Näissä tilanteissa on otettu puhelin avuksi.

Molemmat asiantuntijat antavat tunnustusta työnantajalleen, joka otti poikkeustilanteen hyvin haltuun ja antoi työntekijöille selkeät toimintaohjeet. Joka aamu järjestetään virtuaalinen kahvihetki, jossa kaikki pääsevät keskustelemaan ajankohtaisista työasioista.

Työnantaja on Pitkälän mukaan huomioinut myös työntekijöiden kotiolot, joihin poikkeustilanne on voinut tuoda muutoksia muun muassa etäkoululaisten kautta. Myös toimistolla työskenteleminen on edelleen mahdollista.

– Nyt tuli pitkä digiloikka niin meille asiantuntijoille kuin asiakkaillekin, kotonaan työskentelevä Minna Päivärinta kuvailee.

Tilanteen hyvänä puolena molemmat asiantuntijat kokevat sen, että autossa istuminen on vähentynyt ja sitä myötä työnteko tehostunut. Asiakkaidenkaan ei tarvitse maksaa neuvojien matkakuluja.

Tuli pitkä digiloikka niin meille asiantuntijoille kuin asiakkaillekin.

– Toisaalta on pitänyt keksiä uudet konstit asioiden märehtimiselle, kun nyt se ei onnistu autossa istuessa, Pitkälä naurahtaa.

Päivärinta arvelee, että työtavat saattavat muuttua jatkossa paljonkin, koska asiakkaat oppivat hyödyntämään digineuvontamahdollisuuksia.

– Tuli pitkä digiloikka niin meille asiantuntijoille kuin asiakkaillekin, hän tiivistää.

Onni onnettomuudessa on, että neuvojia ei ole tarvinnut lomauttaa, koska koronakriisi ei ole vaikuttanut kovinkaan paljon perusmaatalouteen. Maatiloilla on jouduttu kuitenkin pohtimaan varautumista tarvikehankintojen ja työvoiman osalta. Maaseutumatkailutiloilta ovat toki kadonneet asiakkaat ja elintarvikkeita jalostavilta maaseutuyrityksiltä ravintolakysyntä.

Jyty ry:hyn kuuluu Neuvonta-alan Toimihenkilöt Neuvo ry:n kautta noin 400 maatalousasiantuntijaa, jotka auttavat suomalaisia maatalousyrittäjiä menestymään.

Jaa artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.